Welcome to the Virtual Reality

Touchlogic afholdte vores første hack day i slutningen af september 2016 med oplægget ‘Welcome to the Virtual Reality’ (på engelsk da det bare ikke lyder så godt med ‘Velkommen til den Virtuelle Virkelighed’).

Vores hackdage består af intensivt arbejde fra onsdag eftermiddag til torsdag aften/nat, hvor det overordnede formål er at skabe en lille færdig app prototype - gerne med en uvant teknologi. På den måde kan vi afprøve ny teknologi og værktøjer, som vi ikke har mulighed for at arbejde med til hverdag, men som er sjove at afprøve i praksis.

F.eks. er Virtual Reality (VR) et af de hotte emner og buzz words i øjeblikket. Med Oculus Rift, Galaxy Gear, Playstation VR og nu Google Daydream, kommer der nærmest et nyt produkt på gaden om ugen. Udover at det er sjovt at lege med virtual reality, kan vi ved at afprøve mulighederne med VR lettere vurdere størrelsen på eventuelle projektforespørgsler indenfor området. Så det har stadig lidt relevans for vores daglige arbejde, selvom det primært er for sjov. :)

Touchlogic hack day virtual reality devices såsom Google Cardboard, Oculus Rift og Samsung Galaxy Gear VR.

Virtual reality spil koncept

Virtual reality enheder

Med adgang til tre generationer af Oculus Rift, Galaxy Gear og en bunke nyindkøbte Google Cardboard, var vores første opgave at indsnævre fokus til et enkelt virtual reality device. Vi opdelte os i to grupper hvor den ene fokuserede på Android VR og den anden, som jeg var en del af, fokuserede på Google Cardboard med en bluetooth controller tilknyttet til telefonen. Til udvikling valgte vores gruppe Unity, der stadig har de bedste muligheder for virtual reality, sammenlignet med native app udvikling, og ydermere har den fordel at kunne compile både til Android og iOS.

Keep it simple!

Da vi kun havde halvanden dag til at udvikle en prototype, kunne vi ikke kaste os over det næste MMO, eller en first person shooter. Så til at starte med indsnævrede vi vores muligheder til nogle få simplere projekter. Begge to små spil.

  1. En endless runner, hvor man istedet for at løbe falder nedad, og skal prøve at ramme huller i gulvet for ikke at dø.
  2. Et spin på en simpel virtual reality version af Crossy Road.

Efter lidt debattering frem og tilbage gik vi videre med idé 1, da det så ud til at flere andre allerede havde lavet afarter af idé 2.

Implementering af virtual reality ‘endless faller’

Da vi var fem personer i vores gruppe opdelte vi hurtigt de forskellige ansvarsområder, og fik opsat et hurtigt git repository, så vi ikke trådte hinanden alt for meget over tæerne:

  • Vores grafiker gik igang med at opbygge de grafiske elementer og sætte dem ind i Unity.
  • Jeg gik selv igang med at få opsat kommunikation med controllere. Jeg fokuserede til at starte med på Steelseries Nimbus, der kan sættes til en iPhone. Og sidenhen Moga, så vi også kunne køre vores spil på Android.
  • De resterende udviklere gik igang med at opbygge selve spillets interne loop, opsætning og håndtering af fysik & kollisioner, samt score, startskærm, mm.

Allerede hen på eftermiddagen havde vi en meget simpel prototype kørende, som vi henover torsdag aften arbejdede videre på, og tilføjede de restende features til (med hjælp fra en kasse Red Bull).

Der er en lille in-game video nedenfor, der viser spillet i den endelige version. Videoen er uden simpel lyd, som vi også fik tilføjet.

Konklusion

Det var overraskende hurtigt at komme igang med Unity og udvikling til Virtual Reality, og let både at compile til Android og iOS. Der skulle dog nogle ekstra libraries til, i forbindelse med Oculus Rift eller lignende mere avancerede VR devices.

Vores spil var en fin mini-case, men udnyttede egentlig ikke mulighederne ved Virtual Reality. Hvis man vil udnytte platformen fuldt ud, skal brugeren have udbytte af at kigge rundt i rummet. I vores spil havde brugeren egentlig ikke noget reel værdi i at kigge rundt andet end meget minimalt, for at orientere sig efter næste hul.

Overordnet set var hackdagen en stor succes. Vi hyggede os og fik et godt indblik i VR samtidig. Vores fremadrettede plan er at afholde to hack days om året - så vi kaster os over næste projekt til foråret.

 

Af Andreas Juul Hirszhorn
Lead iOS udvikler hos Touchlogic