Apps til børn på Apple App Store

Apple stiller en række ekstra krav i forbindelse med udvikling af iOS apps, der er målrettet imod børn. Hvis Apples regler ikke overholdes, kan man med stor sikkerhed regne med, at ens apps ikke kommer igennem Apples reviewproces, da de har ekstra stor fokus på børneapps.

I Touchlogic har vi en del erfaring med udvikling af børneapps. Både igennem vores arbejde med apps for Fætter BR, samt vores egenproducerede børneapp Boogis Mask Maker.

Denne blogpost gennemgår de mest almene faldgruber i udvikling af, samt specifikke regler for børneapps. Noget af dette skal allerede tænkes ind i app designfasen, og det er derfor godt at have styr på reglerne, allerede før app udviklingen opstartes.

Reklamevideo fra børneappen Boogis Mask Maker. En udklædningsapp til børn hvor man kan tegne sine egne masker og derefter printe dem ud.

Guidelines til børneapps

Apples overordnede guidelines i forbindelse med udvikling af børneapps kan findes på https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#kids-category og https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#kids.

Der er primært tre fokusområder man skal tage højde for, som vi gennemgår nedenfor.

  • Parental gates
  • Opsamling af brugerdata
  • Præsentation af reklamer

Parental gates i børneapps

I forbindelse med børneapps tillader Apple ikke, at der linkes direkte til andet indhold på nettet, til app store, eller direkte til andre apps. Dette skal sikre at børn ikke sendes videre til hjemmesider eller apps, der ikke er egnede for børn. Alt det ovennævnte skal derfor sikres med det Apple kalder for Parental Gates.

På samme måde som når der linkes ud af appen, skal alle In-App Purchases beskyttes med Parental Gates, så børn ikke køber løs på mors kreditkort. Da Apple introducerede App Store var der ikke specifikke regler for børneapps, hvilket førte til mange sure forældre. F.eks. i forbindelse med spillet Smurfs’ Village, som skabte en ren shit storm for Apple (man kan læse mere om sagen her http://onx.dk/nyheder/smølfespil-koster-læser-6-500-kroner/).

Apple har en rigtig god guide med eksempler på Parental Gates i deres developer-dokumentation (https://developer.apple.com/app-store/parental-gates/), som skal læses af alle aspirerende børneapp udviklere. Jeg vil anbefale de metoder, der fungerer uden adgang til keyboardet, da det giver en renere og simplere UI. Se f.eks. de to billeder nedenfor, der viser hvordan Touchlogic har implementeret Parental Gates i de to børneapps BR Udklædning og Boogis Mask Maker.

Apple App Store børneapps parental gate eksempel 1. 
Apple App Store Børneapps parental gate eksempel 2. 
Parental Gates fra hhv. BR Udklædning og Boogis Mask Maker. I BR Udklædning skal man holde en tilfældig figur nede i et sekund. I Boogis Mask Maker skal man med to fingre swipe enten op, ned, højre eller venstre udvalgt tilfældigt.

Opsamling af brugerdata

I forbindelse med opsamling af brugerdata og brug af appen er der langt strengere krav, når man har med børn at gøre. Specifikt i forbindelse med Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA), som Apple går meget op i (og du derfor bør gøre det samme).

Kort fortalt må man ikke indsamle personfølsomme oplysninger såsom adresse, brugerens alder eller lignende, og ud fra denne information præsentere målrettede reklamer. Det kunne f.eks. være at man ville præsentere nogle reklamer for børn imellem 4-6 år og andre reklamer til 7-9 årige børn. Det virker som en god idé men er altså ikke lovligt ifølge Apples krav.

Præsentation af reklamer 

Ydermere må man ligeledes ikke anvende brugernes adfærd i appen til at præsentere målrettede reklamer. Så hvis man f.eks. har en børneapp med tre minispil, må man ikke præsentere reklamer, udfra information om hvilken af de tre minispil der bliver spillet mest.

Reklamer skal derudover selvfølgelig være egnede til børn.

Alle disse krav er noget man skal sikre, at de reklame- og analyse-systemer man integrerer med også overholder. I mange af disse systemer såsom Google Analytics og Firebase, er der nogle specifikke felter der skal markeres, så der indsamles mindre information end det er muligt.

Eksempel på en af de features, der skal slås fra i Google Analytics, hvis det anvendes i børneapps.

Eksempel på en af de features, der skal slås fra i Google Analytics, hvis det anvendes i børneapps.

Privacy Policy

En anden fælde man let kan falde i, er at man i modsætning til andre apps skal have en privacy policy. Den skal normalvis hostes på en ekstern hjemmeside eller lignende. Man kan med fordel se hvad andre udviklere har gjort her og læne sig op af deres tilgangsvinkel.

Forretningsmodel for børneapps

Hvis man udvikler sin egen app til børn, skal det i de fleste tilfælde kunne svare sig rent forretningsmæssigt. Som med alle andre apps er der fordele og ulemper ved de forskellige måder man kan tjene penge på.

Betalt app

Salg af appen for et fast beløb, mener jeg personligt er den forretningsmodel målrettet imod børn, set fra en moralsk synsvinkel. For at det kan løbe rundt kræver det dog, at man investerer meget i markedsføring, og at man kommer højt på diverse app store lister, for at kunne blive fundet af potientielle nye kunder. Altså er det nok sjældent den bedste måde at tjene meget på appen, medmindre man har en stor kundegruppe man let kan række ud til.

In-App Purchases (IAPs)

Alt efter hvordan det implementeres kan en gratis app med In-App Purchases være en rigtig god mulighed. Jeg må dog advare imod at have en betalt app, der også har IAPs, da det kan skræmme brugere væk. Mht. In-App Purchases er min erfaring, at man ikke skal give for meget væk gratis inde i appen, da det formindsker incitamentet for at købe noget. Især indenfor børneapps er det dog en hårfin grænse, hvor brugerne heller ikke skal føle at appen er ubrugelig, hvis der ikke købes IAPs.

Reklamer

Hvis appen er reklamefinansieret, så undersøg nøje at reklamenetværket understøtter reklamer målrettet imod børn, så der ikke vises voksenreklamer. Det værste der kan ske er at Apple får en reklame med Objectionable Content under deres reviewproces, og din app bliver afvist på den baggrund. Det kan forsinke processen meget hvis hele reklamenetværket skal udskiftes.

Opsummering

Som vi lagde ud med er de tre vigtigste ting man skal tage højde for i børneapps:

  • Parental gates
  • Opsamling af brugerdata
  • Præsentation af reklamer

Hvis man læser godt op på Apples regelsæt og sørger for at overholde Apples regler indenfor disse tre områder, er man godt dækket ind og klar til at udvikling af børneapps.

 

Af Andreas Juul Hirszhorn
Lead iOS udvikler hos Touchlogic